Čím nahradit cukr?

13.02.2016 20:24

Cím nahradit cukr v pokrmu, nápoji nebo jen tak mlsat?  Naše tělo sacharidy potřebuje k získání energie. Jak se vyhnout nezdravému bílému cukru a přesto si život trochu osladit? Tady je několik tipů.

Sacharidy se dělí na jednoduché a složité. Ty první se rychleji vstřebávají a naše tělo získá okamžitou energii. Ale když jich konzumujeme moc, přeměňují se pak v těle na tuky a vytváří zásoby, které nechceme. Následně hrozí vznik civilizačních chorob, jako je obezita, hypertenze nebo diabetes. Složité cukry nevedou k ukládání tukových zásob a naše tělo je zpracovává mnohem déle. Do této skupiny patří vláknina, škroby a celulóza.

 
 
Med

Skvělá náhražka cukru. Spotřebujete ho méně, navíc pokrmu dodá další novou chuť. Patří mezi báječné antioxidanty. Najdeme v něm i polyfenoly, které působí protizánětlivě a posilují imunitní systém. Takže nejen sladká dobrůtka, ale i vhodná prevence. Nejlepší je med přímo od včelaře, zaručí Vám kvalitu. 

Třtinový cukr

Patří mezi zdravější cukr, ale i tak se jeho energetická hodnota podobá bílému cukru. Jedna lžička obsahuje 100 kJ. Jediné jeho plus jsou minerální látky, zatímco u rafinovaného cukru žádné nenajdete. Jeho mínus je trochu vyšší nákupní cena.

Melasa

Obsahuje méně kalorií. Asi polovinu oproti cukru a třetinu oproti medu. Jedna lžička vám do těla pustí 68 kJ. Melasa je vedlejší produkt výroby cukru z cukrové třtiny. Do krve se vstřebává mnohem pomaleji a energii vám dodá na delší dobu. Mimo to dále obsahuje tři procenta bílkovin a vitaminy B1, B2, B6 a kyselinu pantotenovou.

Aby toho nebylo málo, nechybí ani cenné minerální látky a stopové prvky. Jmenovat můžeme jód, železo, měď, hořčík, fosfor a draslík. Jediné, na co si musíte zvyknout, je specifická chuť. Jinak ji lze používat při redukci váhy nebo pro bezlepkovou dietu.

Javorový sirup

Je mnohem sladší než cukr, takže jej budete používat v menším množství. S jednou lžičkou zhřešíte okolo 69 kJ. Obsahuje velké množství minerálů, které jsou pro vaše tělo důležité. Mezi ty vzácnější patří mangan, který se postará o vitalitu buněk.

Mysleli jste si, že patří jen na palačinky a lívance? Omyl, klidně si s javorovým sirupem oslaďte čaj nebo kávu. Pokud sirup použijete do dezertů, nejprve si vyzkoušejte, v jakém množství nahradí běžný cukr, aby pokrm nebyl příliš sladký.

Stévie

Velmi populární přírodní sladidlo. U nás ho můžete najít ve formě prášku, kde výhodou je dávkování dle potřeby. Taktéž je i v tabletách.

Rostlinka pochází z Jižní Ameriky a doroste vám asi do 50 cm. Sama o sobě toho moc neosladí. Když chcete vyrobit domácí citronádu, spotřebujete pořádnou hrstku lístků. Ale právě z této rostliny se vyrábí pomocí horkovodní extrakce látky, které se prodávají ve formě tabletových sladidel či sirupů.

Sama rostlinka patří mezi léčivé byliny. Funguje jako dezinfekce úst či prevence proti vzniku zubního kamene. Je dobrá proti pálení žáhy nebo při cukrovce.

Sirup z agáve

Přezdívaný zlato mexických indiánů. Dostat šťávu z rostliny ven je velmi složité. Agáve se nařezává a nechává se vyslzet. Každá kapka se pečlivě sbírá.

Tento sirup méně ovlivňuje hladinu glykemie a má vysokou sladivost. Bude se hodit do teplé i studené kuchyně. Když jej zařadíte do pokrmů v rozumné míře, klidně ho můžete používat i při redukci hmotnosti.

Kokosový cukr

Vyrábí se ze zkaramelizovaného nektaru kokosových květů. Má nízký glykemický index. Ale nelze ho použít do každého pokrmu.

Je bohatý na vitaminy ze skupiny B a rovněž obsahuje 14 aminokyselin. I kokosový cukr můžeme zařadit mezi antioxidanty.

(Použitá literatura: www.zena.centrum.cz)

 

Vše najdete v našem obchůdku. Přijďte se poradit a vybrat si z naší nabídky.

Vyhledávání

Kontakt

Čaje Řipská Dagmar Gondeková

Řipská 16
Praha 3 - Vinohrady
733 164 194